Oskarshamn: del IX

Godmorgon. Dagen kommer att tillbringas tillsammans med flera genomtråkiga böcker. Summeringen av helgen som just runnit iväg kan ha varit den mest enstöriga ever. Jag har sedan jag kom hem i fredags eftermiddag endast lämnat lägenheten för ett kortare besök hos en av stadens pizzabagare.

Pizzan som var en Hej Hej var för övrigt helt inbakad. Det är mycket som är konstigt här nere i södern. Mitt senaste besök resulterade i att jag fick bearnaisesås pizzan när jag bad om att få det till. Jag måste byta, men utbudet på pizzerior här i Oskarshamn är verkligen dåligt. För några veckor sedan hittade jag iallafall en. Jag parkerade bilen och gick in, väl där inne möttes jag av en 12-årig barnarbetare till pizzabagare samt en tapet som med all sannolikhet stulits från Historiska museet. Jag tappade aptiten och istället för att beställa frågade jag jugoslavbarnet vart Hantverkargatan låg och lämnade avskrapet snabbt. Sedan dess köper jag min pizza där en Ciao Ciao är helt inbakad och bean ligger på. Han har åtminstone rent, bakar snabbt gör han också.

Åter till min ensamma helg. Jag skulle egentligen ut för att testa på stadens uteliv igår, men vädret satte stopp. Det vräkte ner blöt snö och det fick mig att stanna inne. Dessutom hade jag ingen större lust till att ligga bakfull hela den här dagen, vilket garanterat hade blivit fallet. Jag har nämligen en teori om att sällskapets vältalighet påverkar personens alkoholintag. I det här fallet mig. Ju färre diskussioner och samtal som utbyts desto mer dricker man. Detta beror i sin tur på att man inte vill uppfattas som konstig, menlös och allmänt konstig, vilket blir fallet om man tar avstånd från båda dessa sysselsättningar. Pratar du är du sysselsatt. Dricker du är du sysselsatt med att supa dig full, vilket i sig också är en accepterad sysselsättning. Du har tagit avstånd från intetsägande diskussioner för att istället jobba på fyllan. Att du egentligen bara inte har något passande att säga och använder flaskan som ett redskap för att slippa uttala dig förtäljer inte historien. Och eftersom jag inte känner särskilt många kottar här nere skulle kvällen naturligtvis sluta så.

Observera att denna teori förstås inte gäller i Månkarbo där man alltid dricker för mycket, oavsett samtalens innehåll och mängd.

Kommentarer
Postat av: doo

du har så rätt i din teori och det där
med månkarbo har du så rätt i med

2008-01-27 @ 14:24:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback