Gnäll-nisch?

För att lyckas i dagens samhälle ska man rikta in sig på en specifik nisch. Gräva ner sig i en viss riktning och ge sig fan på att gräva längre och djupare än någon annan tidigare gjort och klarar av. Efter att jag har begrundat mina senaste skapelser i denna blogg framgår det klart och tydligt att det är ett gnäll-fragment som börjar utkristalisera sig. Gnällblogg, anyone? Eftersom jag har en otrolig förmåga att lyckas hitta sprickor i nästan varje fasad känner jag mig ganska bevandrad på det här området, så jag kör vidare.


SVT:s Debatt har varit föremål för flera uppjagande känslor hos mig den senaste tiden. Igår var inget undantag. Programmets agenda behandlade svenskars förmåga att bli kränkta och diskriminerade. Självklart fick man ta del av flera mer eller mindre patetiska fall:

• Muslimsk kvinna blir diskriminerad för att hon inte får bada i ortens badhus med kläder och en söt burka på knoppen.

• Negrer känner sig kränkta till följd av GB:s namnval på den svarta glassen "Nogger Black".

• Muslimsk kvinna känner sig diskriminerad då hon nekas använda långärmade tröjor av hygieniska skäl.

• Kåt kvinna känner sig kränkt när hon inte får visa upp pattarna i all sin glans i ortens badhus.

Det finns fler patetiska exempel som blivit anmält till DO som dock inte togs upp i programmet.

Mina slutsatser: Det kan tyckas vara en banal sak för den ej drabbade som står på sidan och iaktar det som sker, men i min värld är det här ett hot mot yttrandefriheten. Det begränsar människors rätt att säga vad dom tycker och kommer i slutändan skapa livrädda människor som inte vill trampa någon på tårna då tolkningsrätten helt ligger på den kränkte. Det kommer också försvåra integreringen i samhället och leda till ett ökat utanförskap om folk hela tiden ska tillgodoses med särskilda regler pga. religion. Ofta får det svenska samhället bära skulden för segregeringen när det i själva verket verkar röra sig om en självsegregering i vissa grupper i dagens Sverige.

Jag pratar mycket om invandrar-relaterad diskriminering, men det är svårt att vända blicken åt något annat håll då majoriteten av alla DO-anmälningar bottnar i den kategorin. Jag vet inte vad det beror på, men vissa människor har verkligen en benägenhet att bli kränkta. Väldigt många tycks det också vara. Enligt Håkan Eriksson och Jacob Rennerfelts bok "Folkhemmets balkanisering" är det ungefär 10% av befolkningen som inte har den och det rör sig om svenska medelålders, heterosexuella, protestantiska män med traditionell familj. Träffad.

Så kanske behöver vi en myndighet som ska ta tag i det här "problemet"? Jag tycker inte det. DO tog förra året emot över 90 miljoner kronor för att hålla sin verksamhet igång och har under den tiden lyckats vinna ett fall. Ett. Jag vet inte med er, men jag ser helst att skattepengar går till något viktigare än att driva dyra processer mot företagare som beskylls vara rasister så fort en person med invandrarbakgrund inte lyckas få ett jobb. Tyvärr har det här lett till en form av omvänd rasism där företag idag medvetet söker personer med invandrarbakgrund och nedprioriterar bra betyg och fina referenser. Vem är det som blir diskriminerad nu? Det här är ett problem vi själva har skapat i samma sekund som det blev legitimt att anmäla folk för den här typen av "brott". Visst finns det tillfällen då en rättslig process kan vara nödvändig och riktig, men räcker det inte då med den svenska lagstiftning vi redan har?

Kommentarer
Postat av: freddie

Det där lär du fan skicka in till aftonbladet. De kommer självklart lägga in den på ledar-sidan och helt plötsligt har du, karl-h, blivit känd och mööjligtvis satt månkarbo på kartan. Näääh, kanske överdrev lite men nån liten galen Neger Niggersson kanske tar åt sig.

2009-02-11 @ 23:56:55
Postat av: Anonym

Ska du gnälla kan du väl för fan lära dig att stava ordentligt själv innan du börjar reta upp dig på andra.

2009-02-13 @ 10:41:37
Postat av: K

1. Vad är felstavat?

2. Vad har stavningen för relevans när det kommer till att få fram ett argument? Språket är hjälpmedel för att kommunicera och så länge folk förstår vad som menas har det fullgjort sin uppgift. Surfitta.

2009-02-16 @ 18:10:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback